keskiviikko 23. toukokuuta 2012

Euroviisut TOP6!


Koska tällä viikolla kamppaillaan jälleen Euroviisujen merkeissä ajattelinkin koota teille muutaman lempparin vuosien varrelta. Mä olen yleisesti sitä mieltä että parhaimmat esityksen tulee yleensä Ruotsista & Venäjältä ja nämä maathan ovatkin melkein joka vuosi ennakkosuosikkeja. Se on muuten jännä että pohjoismaat yleensä nostetaan aika suurelle jalustalle tuolla kisoissa. Sitä varmana selittänee se että ehkä tunnetuin voittaja tulee nimenomaan Ruotsista ja se on Abba, vuodelta 1974. Pakko kuitenkin sanoa että Lordi mullisti hieman Euroviisuja omalta osaltaan ja vuoden 2006 jälkeen Euroviisuissa onkin alettu näkemään mitä kummallisimpia esityksiä, ehkä juuri heidän ylivoimaisen voittonsa ja mediamylläkän seurauksena. Nimenomaanhan nämä kilpailut ovat paljon muutakin kuin laulukilpailut. Täällä kilpaillaan näyttävyydellä, erinlaisuudella, kohuilla ym.

Ajattelin koota teille mun oman listan esityksistä jotka vieläkin nostattavat karvat pystyyn ja kuuluvat mun ehdottomiin lemppareihin. En kuitenkaan ole 1956 vielä ollut elossa, joten nää lempparit keskittyy nyt tähän 2000-luvulle:)


t.A.T.u. - 2003

Tää on mun mielestä vaan paras. Jos mun pitäisi joku artisti tai asia sanoa jota mä olen aina fanittanut niin se löytyy tästä. Muistan aina sen kuinka uutisissa tuli heistä juttu juuri ennen kuin Euroviisut alkoivat yleltä. "Riisuvatko tytöt itsensä alasti kesken esityksen?" -tätä koko Eurooppa pohti, ihan mieletöntä. Jos mediasirkus on joskus noissa kisoissa pyörinyt kuumana niin on se näiden kahden neitokaisen aikaansaannos.


Lordi - 2006

Tää on yksi historian hienoimmista numeroista joita Euroviisuissa on koskaan nähty. Mä en tiedä johtuuko se siitä että olen itse Suomalainen, mutta olihan se huuto ja jännitys aivan käsittämätön kun Lordi kipusi lavalle. Hienointa oli se että vastoin kaikkia odotuksia (lue: lehdistö täällä Suomessa nauroi kun Lordi valittiin edustamaan meitä, mutta hieman oli eri ääni kellossa kun voitto tulikin) he onnistuivat voittamana kilpailun siihen mennessä suurimmilla pisteillä. Wau! 


Silvia Night - 2006

Islanti tippui semifinaaleissa pois ja silloinhan se todellinen show vasta alkoi. Suomalaiset haukuttiin rumiksi, Espanjalaiset oli lumppuja ja vaikka mitä. Tästä löytyy ihan mahtavia pätkiä youtubesta kuinka tää nainen kiukutteli medialle ja oikutteli koko viikon kisapaikalla. Esitys ei jättänyt ainakaan minua kylmäksi ja tämä "fiktiivinenhahmo" hurmasi ainakin minut.


Dima Bilan - 2008

Yksi yhteinen tekijä noissa viisuissa on se että jotku artistit yrittävät sinne useampana vuonna ja tässä yksi esimerkki sellaisesta. Lopulta vuonna 2008 Dima onnistui voittamaan viisut ja mun mielestä ihan mahtavalla kappaleella. En tiedä onko noloa myöntää että tää biisi kulkee vieläkin mun soittolistassa puhelimessa? Ok, mä päivitän sitä nykyisin ihan turhan harvoin.. Mutta tää nyt pomppasi mieleeni kun aloin katselemaan näitä vanhoja esityksiä. 


Hanna Pakarinen - 2007

Suomihan oli omien kisojensa ennakkosuosikki, mutta pisteitä herui silti hyvinkin vähän ja jäätiin aika hännille. Tää kuitenkin oli loistavin veto sitten heti Lordin jälkeen ja parempaa esitystä ei oikeastaan olisi voitu valita. Mä muistan kuinka mä uskoin tuona vuonna myös siihen että Suomi uusisi voittonsa kisoissa, mutta..toisin kävi. Hieno esitys ja on ainakin mun yksi suosikeista :)


Alexander Rybak - 2009

Norja oli pakko nostaa listalle myös. Hieno biisi ja ihan selvä voittaja koko ajan. Lisäksi meidän ulkonäköä on verrattu kamalasti toisiinsa ja nopealla googletuksella meistä löytyy muutama kuva jotka on rinnastettu. Tää on mun mielestä kuitenkin söpömpi tapaus. Hieno biisi ja edelleenkin kyllähän tämäkin tulee toisinaan nostettua soittolistalta esiin. Menevä ja tarttuva melodia! (..ja tää ulkonäkö ei nyt ollut se pointti, mutta..)

Koska kisassa on mukana vuosittain noin 40 eri biisiä niin joukkoon mahtuu todella paljon hyviä biisejä, mutta enemmän sieltä varmana vuosien varrelta löytyy niitä floppejakin. Tässä kuitenkin mun mielestä se TOP6 joidenka puolesta mä olisin ollut valmis lyömään rahaa likoon ja joidenka esitykset on ainakin mun mieleen jääneet positiivisessa mielessä.

Onko siellä millaisia listoja suosikkien suhteen vai jaksaako muita edes kiinnostaa Euroviisut? Jos tää on vieraskäsite ja haluutte katsella muita voittajia / ehdokkaita niin kannattaa tosiaan etsiä youtubesta, koska tuolla on nähty vaikka ja mitä. 

Pss. Pahin moka mitä Suomi on koskaan tehnyt näiden kisojen suhteen.. on ehdottomasti se että kansa ei äänestänyt Nightwishia edustajakseen kun siihen kerran karsinnoissa oli mahdollisuus. Jossitella voi aina, mutta.. uskoisin että Suomi olisi saattanut napata silloin ensimmäisen voittonsa noista kisoista jo ennen Lordia..

Lauantaina kuitenkin finaali ja vaikka Suomi nyt tippuikin juuri hetki sitten kisoista (kirjoitan tätä postausta yöllä) niin taidetaan me olla viisuhuumassa kuitenkin viikonloppuna täällä meillä. Mä olen ihan sitä mieltä että lätkä ja viisut tulevat ihan liian lähekkäin. Juuri kun on selvinnut toisesta niin toinen onkin jo alkamassa.. Ihan sama kuin Joulu ja Uusivuosi, aivan liian lähekkäin kaksi vuoden suurimmista juhlista. Haha.

11 kommenttia:

  1. ihana postaus! Ite oon ihan hemmetinmoinen euroviisufani :P Toi Dima Bilanin biisi on mun lempibiisi ehkä koko tässä maailmassa :D tykkäsin kans siitä sen oisko ollu 2007 vuonna esittämästä biisistä Never Let You Go, joka tuli muistaakseni jopa tokaks..?
    Ois kiva saada tällänen postaus myös pelkästään tän vuoden viisubiiseistä :P

    VastaaPoista
  2. Kivoja biisejä oot koonnu :) kokoa vielä toinen postaus niistä sun mielestä täysista flopeista?

    VastaaPoista
  3. Tee top6 Euroviisufloppibiisit/-esitykset!:)

    VastaaPoista
  4. http://www.youtube.com/watch?v=20_Y7WL2KOc
    Tää on mun ehdoton suosikki :D

    ja Tänä vuonna paras on tottakai venäjän mummot! Myös saksalla on tänä vuonna ihana esittäjä,biisi nyt ei oo oo mikään erikoinen :)

    VastaaPoista
  5. tee postaus sun tän vuoden suosikeista! :--)

    VastaaPoista
  6. Hui ku tuli ihan kylmät väreet tosta Lordin esityksestä. En oo tainnu kattoo sitä sen jälkeen ku se telkkarista tuli, ja nyt pitkän ajan jälkeen sai kyl tunteet pintaan. :) T.A.T.U. on kyllä hyvä, niillä on tooodella paljon hemmetin hyviä biisejä.

    VastaaPoista
  7. Oot sie kyllä paljon sulosempi ku tuo Rybak. :)

    VastaaPoista
  8. Mua harmittaa ettei Passionworks aikoinaan päässy Euroviisuihin, mä vaan jotenkin ihastuin tähän biisiin. http://www.youtube.com/watch?v=ksr72UJcVb8 Ja nyt ottaa päähän kun en löytänyt sitä niiden live vetoo tästä, koska se vaan jotenkin oli niin pysäyttävä ja sitä vaan jäi tuijottamaan. Tuo naisen äänikin on jotenkin niin ihana. Jos joku ihana löytää kyseisen kipaleen live version, niin laittakaa ihmeessä linkkiä tähän. :)

    VastaaPoista
  9. aika samanlainen lista on sulla ko mulla paitsi että Hanna Pakarisen biisi ei kyl oikee napannu. Ite tykkäsin viime vuonna Jedwardin Lipstick biisistä : D se vielki välil soi himas -michelle

    VastaaPoista
  10. Joo oon samaa mieltä siitä sun kanssa, että siinä tehtiin aikoinaan virhe kun Nightwishiä ei lähetetty edustamaan Suomea kisoihin. Mutta se mikä siinä oli kaikista surkuhupaisinta oli että kansahan äänesti Nightwishin omaksi suosikikseen, mutta raati valitsi toisin. :/ Ja metsäänhän meni ja kunnolla... :D

    VastaaPoista

http://nikojuhanisaarinen.blogspot.com